Några tankar om tiden



Då var det dags för premiär för min del! Det är första gången jag skriver på Campushallens blogg och kommer att göra det varje onsdag nu framöver. Mina inlägg kommer att handla mycket om gruppträning, kost och hälsa i allmänhet.


Jag tänkte inleda mitt bloggande med några tankar om tiden. Hur använder vi tiden? Vad gör vi med tiden? Varför känns det som att tiden aldrig räcker till? Stora frågor som jag tror de flesta av oss har brottats med någon gång. Det sägs att tiden går fort när man har roligt. Har du varit med på ett gruppträningspass där du helt plötsligt märker att det redan är dags för nedvarvning, en timme har gått så fort. Eller på ett yogapass där man bara "stänger av" tiden och landar i nuet.


På sistone har jag kommit på mig själv hur jag på olika sätt och i olika sammanhang har reflekterat över just tiden.


Vi gruppträningsinstruktörer på Campushallen har utprovning av nya instruktörskläder varje vår. När min kollega förra veckan berättade att det var dags igen så var min första tanke: Nu, redan? Var det inte nyligen vi provade kläder? Men faktum är att det var exakt ett år sedan sist. När man har sådana årliga återkommande rutiner kommer man på hur fort tiden går. Allt blir så verkligt på något sätt, det blir som en väckarklocka. Ett annat tillfälle som gjorde att jag uppmärksammade företeelsen tiden är från dansgruppen BouncEs senaste föreställning Caution! (som jag såg i lördags). Föreställningen handlar om olika rädslor och fobier. Dansarna tog bl a upp människans rädsla över hur snabbt tiden går och hur tiden bara "rinner iväg". Vi är livrädda för att inte hinna med allt vi ska och vill. Och på allt detta hade jag häromdagen en klass där jag hade med Anastacias låt Time. Hon sjunger: "Time keeps running away No matter what's left behind It keeps on moving". Tre olika situationer som var helt oberoende av varandra under en kort tid gjorde att jag för första gången, på väldigt länge, började fundera lite mer över tiden och hur jag använder min tid. Använder jag min tid så som jag vill och gör sådana saker som jag mår bra av?

Tiden går, det gäller att göra det bästa av tiden vi har just nu. Det gäller att använda tiden klokt. Att man kanske tänker tiden som en investering för framtiden. Om man investerar tiden smart får man bästa inkastning i form av hälsa, välmående och lycka. Det försöker jag leva upp till!


Det finns så mycket man skulle kunna skriva om tiden och alla vi har olika uppfattningar om den. Jag hoppas att jag har väckt några tankar hos dig. Hur använder du din tid?


Carpe Diem, Seize the day, Fånga dagen. Lev i nuet och njut av stunden.


Skriven på en snöig marsdag 2009

/Anna Tanttinen

Kommentarer
Postat av: Jussi

Kul med blogg! Vad tyckte du om Bounce? Vari Stockholm i helgen men fick inte tag på biljet, och så såg jag att man skulle ha oömma kläder på sig, det var ståplats och man kunde bli nedstänkt -- av blod?! o.s.v. -- hur gick det?

2009-03-11 @ 20:17:04
URL: http://blogg.takkinen.se/
Postat av: Elin

Jag tror att det viktigaste är att man känner att man faktiskt SJÄLV förfogar över sin tid. Tiden ska inte bara passera som en "jobbig" parameter man aldrig får nog av. Visst, den är begränsad och den bestämmer både vår början och vårt slut på livet. Men vad som sker där emellan regerar endast var och en över.

Ibland kan det vara skönt att bara eliminera tid och rum ur tankarna. Men att göra det bör vara ett aktivt val och inte något som "bara blev" och som vi senare gruvar oss över då vi säger "tiden bara försvinner". Om vi aktivt valt vad vi faktiskt ville göra och gjorde häromdagen så har inte den dagen förvunnit eller passerat. Tvärtom, den blev ett förverkligande av oss själva och våra alldeles egna värderingar. Ett minne att vara stolt över som vara för evigt...

2009-03-12 @ 22:14:54
Postat av: Anna T

Svar till Jussi: Det är inte riktigt så att man blir nedstänkt av blod. Däremot ska man vara beredd för allt. Föreställningen handlar ju om att vinna över rädslor. För att få ut det mesta av föreställningen kan det vara bra att ha oömma kläder. Jag vill inte avslöja mer. Om du går och ser den så förstår du. =) /Anna

2009-03-16 @ 09:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0