Är folk medvetna om sina baksidor?

Ja, och då menar jag förstås inte de egenskapsmässiga avigsidor som vi människor har begåvats med :-).
Nej, jag pratar förstås om den fysiska baksidan; nacken, baksida axlar, bröstrygg, rygg, säte och baksida ben.

Här kommer mina tankar runt det...

I mitt jobb som massör sedan 2005 har jag mer eller mindre fått bekräftat mina misstankar om att många människor har dålig koll på att de faktiskt för varje muskel på framsidan av kroppen har en motpart på baksidan. Detta är ju inte så konstigt då vi oftast bara ser vår framsida.

En stor del av mina kunder är folk med värk i axlar, nacke & ländrygg och de blir förvånade första gången jag säger att jag ska massera övre delen av bröstmuskulaturen då de har ont i nacke och axlar. Va?! Värken sitter ju inte på framsidan... Neeh, men din kropp är en helhet som samverkar hela tiden och alldeles för ofta är det en obalans mellan framsida och baksida just därför att man inte är tillräckligt stark i "hållningsmuskulaturen" och ibland blir för kort & spänd framtill.

Förutom massage brukar jag ge träningstips till de som vill förbättra sin hållning och muskelbalans mellan dessa båda kroppshalvor i frontalplan/transversalplan. En kul effekt av att ha jobbat återkommande med en sådan kund är att de blir mer kroppsmedvetna och börjar TÄNKA. Jag menar, de tänker på vilka muskler de faktiskt använder i olika moment och gasar inte bara på som vanligt för att SEDAN undra varför de har värk här och där.

Tänk på yin & yang! En mörk sidan har alltid en motpol i en ljus sida och för att man ska må bra måste det råda en balans mellan dessa två. Applicera det på din fram-& baksida och våga fundera över din egen muskelfördelning eller rättare sagt, muskelinkoppling i olika rörelser. Det är spännande vad man kan lära sig om något som  varit med en varje dag, twentyfourseven, natt som dag - sin kropp!  

Ha en bra dag!
Maria :)

Dagens kloka
Att skapa balans är som att
andas; slutar du blir det katastrof...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0